Sidor

måndag 17 september 2012

20120917 Side 2012

Ganska skönt fram mot eftermiddagen.


Nu var det väldigt länge sedan jag uppdaterade bloggen igen. Det känns som att jag startar väldigt många inlägg med just de orden och någon slags förklaring. Men jag har ju redan förklarat...

Nu när hösten har kommit blir i alla fall jag mer innesittande. Är inte alls förtjust i regn och rusk.
I förra veckan var jag i Turkiet med min bror och pappa. Vi bodde på Club Calimera Serra Palace, Side

På väg till middag med bästa far och bror
Liten del av ett av bufféborden

Blev så full i skratt när jag såg denna.
Vi hade en konstnärlig städerska

Jag och pappan <3

 Det var ett riktigt tjusigt ställe att spendera en veckas semester på dessutom "ingick" all inclusive. Det var fina rum, med stenhårda sängar men så är det ju överallt runt medelhavet. Tempur, Hästens eller någon annan trevlig sängtillverkare kanske skulle kunna ta och göra en insats. Jag lovar att det finns marknadsandelar att hämta.
Rent och snyggt, det fanns väldigt mycket mat att välja på i restaurangerna där det serverades buffé.
Nu drack jag bara totalt ett glas vin under hela veckan *skämmes* och det var ett riktigt bra vin. Från flaska, inget blaskigt vin från tetra där inte.
Det var ett stoooooooooooort hotellområde, gott om solstolar och platser runt poolerna. Det fanns gott om platser under taket i skuggan, vilket var bra för dem som föredrog det. Jag föredrog att ligga under mitt parasoll vid poolkanten.
Men nu var det ju det här med stranden. Det står att det är sandstrand. Det stämmer alldeles utmärkt. Men... det var grusigt och stenigt i badet. Dessutom var det bråddjupt, 3 meter ut och man bottnade inte. Det är ju inte så kul. Ytterligare en otrevlig överraskning mötte oss när vi hade fått i våra kroppar i vattnet. Fiskar! Mmmm jag vet att de bor i havet. Har mött de där filurerna när jag badat i hav tidigare och de har varit rätt nyfikna av sig. Men här bodde det bitska elaka fiskar. De var ca 1dm stora, silvergrå med svart rygg. Dessa bets. Det kändes som att bli rejält stucken av en nål. Stefan blev biten och det blev ett sår på ca 3mm. Hur kul är det eller? Så det blev inget badande i havet för vår del.
Tänk vad bra det hade varit om det stod att det är sandstrand, i vattnet är det stenigt, grusigt och bråddjupt. Håller ni med?
Det var disco vid poolen. Herregud, vad högt det spelades. Jaaaa jag är 40+, jag gillar när det är musik vidd poolen men det var så högt så det var svårt att koncentrera sig på att läsa och att prata i normal samtalston gick inte. Det fanns i och för sig en relaxpool, men det kändes som att det skulle vara precis knäpptyst där och det vill man ju inte heller. Hotellet riktade sig till barnfamiljer och medeleålders då kanske man ska anpassa sig lite till dem. Kändes som att de körde fullt ös för de som var ca 25 och det fanns säkert 50 pers av 1200 gäster som var i den åldern.

Hotellet låg dessutom mitt ute i tjottahejti, det fanns inga promenadstråk ens. Framför hotellet låg en kohage och bortanför den var det en starkt trafikerad 2-filig väg. Var lite synd tycker jag.

Det var 19km in till Side, det kostade 30€ enkel resa. Fanns möjlighet att ta buss, men hållplatsen låg en bra bit från hotellet och man var även tvungen att byta buss i Manavgat för att ta sig till Side. Kan väl säga att det kändes rätt krångligt.

Var lite i valet och kvalet om jag skulle ta med Euro eller Turkiska lira. Tog med mig mest TL och lite euro vilket var klokt. Jag lyxade till det med ett par SPA behandlingar på hotellet. De kostade 80€ eller 175 TL. Blev ju 720:- när man betalade med euro och 700:- i lira, så det skiljde inte så mycket men lite. Allt är förresten prissatt i euro. Engelska är bristvara, det är tyska som gäller. Var ganska jobbigt mellan varven, eftersom min tyska är begränsad till 5 ord ungefär. Tur att teckenspråk funkar i alla länder :-)
SPA var det ja. Hamam-premiär för min del. Det var ju helt underbart, missa inte detta för guds skull om ni får möjlighet. Det var så skönt och man kände sig len som en barnrumpa över hela kroppen. Dessutom fick i alla fall jag ett behagligt lugn efter behandlingen.

Så här såg det ut där man fick Hamam.
Man lade sig på den stora varma stenen, sedan sköljde hon över en med vatten och skrubbade
kroppen. Sen var det som ett örngott som hon doppade i en balja med vatten, olja och tvål? sedan svischade hon med
örngottet så att det blev en massa skum som lades över kroppen och därefter masserade man in med detta. Sedan sköljde hon av allt skum. 100% avkoppling

Jag fick tyvärr nackspärr, så jag behövde någon form av massage. Jag vet i 17 vad det var för massage, men vi kan väl kalla den massagen från &%//&%. Men den hjälpte.
Min massör kunde bara tyska, så det var liksom ingen idé att förklara något utan det var bara att köra på. (De som tog emot bokningen kunde iof engelska så de visste vad jag behövde hjälp med)
Men jag blev allt en aning förvånad när Alona (som massörskan hette) flög upp på och satte sig gränsle över min rygg och drog tag i mina armar och drog dem bakåt. Sär låg jag i en båge helt chockad, jag kom mig inte för att säga någonting. Sen fick jag ligga ner igen och hon tog ett nytt skutt upp på ryggen och började massera min rygg med hennes smalben. Mycket annorlunda må jag säga. Vet inte riktigt vad hon gjorde, kände mig rätt svimfärdig när behandlingen var över och jag hade mycket mindre ont så att hon visste säkert vad hon gjorde eftersom det hjälpte. Det var en medicinmassage, undrar vad jag hade råkat ut för om jag tagit thaimassagen...

Summa summarum så var det i alla fall en riktigt mysig vecka, varmt och skönt 32-34 grader och dessutom 28 i poolen. Har inte frusit så speciellt mycket under veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar