Sidor

söndag 14 oktober 2012

Beatniks 20121012

Beatniks



Musik, hur skulle livet vara utan musik? Jag är uppvuxen med massor av musik. Brorsan brukar säga att det är märkligt för i den här familjen så pratar vi inte utan det ska sjungas fram. Nä inte alltid, men det ligger mycket i vad han säger.
Idag spelades en låt på radion som framkallade starka minnen efter mamma. Det har varit extra mycket tankar på henne den senaste tiden så jag tänkte skriva av mig lite till.
För en tid sedan såg jag en bild på Facebook, min Mamma!!! Kändes oerhört konstigt. Jag har jag sett den flera gånger i olika sammanhang. Senast såg jag att Kents dotter (min syssling) hade och lagt upp den som bakgrund på sin FB sida, så jag härmade henne. Tycker bilden är så otroligt fin.

På 60-talet var mamma vokalissa i en grupp som heter Beatniks, eller The original Beatniks eller Beatniks med Liz (min mamma hette Lisbeth).
Hemma i morfar och morfars hus på Väktaregatan 8 i Skara så bodde det 8 barn, 7 döttrar och 1 son. Jag minns när vi satt i det lilla köket, mormor spelade munspel, morfar dragspel, moster Berit spelade cittra och gitarrer till övriga. Det var alltid sång och musik. Min morbror Hasse var ett musikgeni, jag vet än idag inte vilket instrument han inte skulle kunna hantera. Kent är mamma och Hasses kusin, även han är en fantastiskt duktig musiker.

Mormor har sparat en massa tidningsurklipp från denna tiden. Tyvärr har jag nästan bara kopior, mamma lånade ut originalen till någon och de har inte kommit tillbaka. Men vill ändå visa lite bilder från den tiden. Beatniks, namnet kom från att man blandade musik från Beatles och Spotnicks

Beatniks
Lisbeth Svensson (vocalist), Hasse Svensson (kompgitarr), Kent Svensson (sologitarr),
Svante Bergman (trummor), Leif Birgersson (el-bas)

Mamma har berättat att hon fick ett erbjudande om att spela in en skiva, vilket självklart är en lycka för en musiker. Men det var någon som satte "stopp" för det, det var lilla jag som då låg i magen.

Det finns några låtar som är verkligen är mamma.
Två av dessa spelades på hennes begravning just för att hon älskade att sjunga dem och hon gjorde det så fantastiskt bra. Mamma var allt ute och spelade fortfarande. Hon gjorde något gästspel sådär en gång om året. 
Tommie och PeO Pettersson spelade och sjöng på begravningen. Det var så otroligt fint, är evigt tacksam för  deras insats.
The Tennesse Waltz  http://www.youtube.com/watch?v=aTBPgA3PSnA
Stand by your man http://www.youtube.com/watch?v=DwBirf4BWew






Konstellationen med bandmedlemmar ändrades något under årens lopp.
Tyvärr vet jag inte vad alla heter på nedanstående bilder...






Det finns en massa kul tidningsurklipp om diverse spelningar.
Här är ett par stycken




Jag har ett urklipp som jag tycker är lite extra kul, snacka om att språket har förändrats en del på 50 år.
Jag tror att detta är dåtidens Idol, X-faktor :-)




Klippet är från Skaraborgs läns tidning
På måndagskvällen var det stor final på skollovsveckan i Skara med en popgala på teaterhuset. Fem orkestrar med Geyrones från Örebro som ankare hade arrangörerna idrotts- och fritidsnämnden mönstrat in och stämningen var hela tiden i topp i den fullsatta salongen.
Redan en timme innan den beramade galan skulle börja stod en troden skara popfrälsta ungdomar utanför entrén i den tiogradiga kylan för att komma åt de eftertraktade parkettplatserna. Proffsen Geyrones mot Jackey blev publikfavoriter och efter uppträdandet förföljdes de av fans. Speciellt svårt utsatt var Hasse Englund, men har var också den långhårigaste. Som främsta merit hade orkestern en skivspelning i Stockholm för ett tag sedan. Men den kommer inte ut i marknaden förrän skivstoppet är hävt.
Skaraflickan Laila Andersson var en av de lyckliga som kunde visa upp armarna fulla med autografer och sa: - Va dom inte bra? Jag ska inte tvätta armarna på ett år. 
Bland galans långhåriga återfanns även Yankee Doodles egen lille sprattelgubbe Hugo. Han kämpade tappert hela tiden med bensparkarkningar från den gamla skolan och blev en av gunstlingarna. I sista biten trasslade han dock in sig i en sladd och störtade till golvet och jublet blev ännu kraftigare. En i orkestern sa: - Om vi inte hade Hugo så skulle det inte bära sig för oss. Han är flickornas favorit.
The Original Beatniks med Lisbeth som vann västsvenska orkestermästerskapet i höstas stod inte sina popbröder från Örebro långt efter med det kanske berodde på att man hade "eko på basen", vilket är en nyhet på fronten. Speciellt la man märke till If I fell som Lisbeth sjöng tillsammans med Kent Svensson. 
En egen liten maskot hade Crakberrys i söta Anette Nordqvist från Skövde, som följer med orkestern på alla resor. Berry är vokalist och heter Börje Franzén i det civila. Den femte orkestern var The Crusaders från Skövde, och den sparkade igång med Walk'n the dog med dessförinnan hade trummisen Per Schönemann förankrat bastrumman med ett kraftigt rep i stolen. Det kanske var bäst så.
SkLT-VA:s fem i topp

1) The Geyrones som var stor förhandsfavorit och även visade sig vara bäst. Men så kostade instrumenten 43.000 kronor också. Let's go spelade man på ett sätt som ställde den inhemska konkurrensen i skuggan.
2) The Original Beatniks för att man inte spelade Let's go. Det gjorde nämligen de övriga fyra, Deras vapen kostade 35.000 kr.
3) Berry and The Crakberrys för man hade instrument för 25.000 kr.
4) Yankee Doodles, för de hade Hugo.
5) The Crusaders






2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Växte upp på Väktaregatan 6 så jag har upplevt detta. Vi var 6 pojkar och 4 flickor. Känner igen Hasse, Lisbeth, Kent, Staffan, Leif (Biggo) Birgersson.

    SvaraRadera