Sidor

måndag 16 juli 2012

20120716 Semester

Nu äntligen är den efterlängtade här. Den man på riktigt börjar längta till under vårkanten, då alla klämdagar infinner sig. Man får känslan av frihet, sovmornar  göra var man vill när man vill inga tider att passa... Semester!!! Idag är den första semesterdagen av 20, så man har längtat efter sovmornar och att göra ingenting. Men vad händer? Vaknar 06.10 och kan inte somna om!!! Okej, morgonkaffe och tidning, en av de bästa stunderna på dagen. Bara slappa på morgonen, vad det är underbart att slippa skynda sig för att man ska iväg till jobbet (tro nu för guds skulle inte att jag uppskattar mitt arbete). Men nu... då börjar det resan snurra i skallen. Vad ska man hitta på? Rastlös...  nu vill man göra allt det dör man inte hinner med i vanliga fall. Hmmm... tar väl en vecka innan man kan komma ner i lugnet och bara göra ingenting.
4 veckor ledigt, vilken lyx! Sedan jobbar jag i några veckor för att ta ytterligare en vecka och pysa iväg till solen. Mjukstart kallar jag det :-)


I lördags var vi i Örebro, tror aldrig att jag tidigare varit inne i centrumkärnan utan bara åkt igenom tidigare. Vilken otroligt mysig stad det verkar vara. Nu var vi bara inne i stan och åt på Jensens Böfhaus för att sedan åka vidare. En sväng på XXL en butik som inte imponerade på mig och en sväng på IKEA, en butik som imponerar på mig.  Försökte att hitta lite inspiration vi ska byta ut bänkarna, kakel och tapeter i köket. Skulle gärna ha ekbänkar, men de blir ju så fula när det kommer vatten på. Hmmm... vad finns det då att välja på? Någon plastigt fake-träbänk, näää då är det bättre att köra på oäkta rätt igenom tycker jag. Färg? Vitt, svart eller grått? Nu lutar det åt en mörkare grå skiva. Kan ju tycka att det finns mycket att välja på. Det kanske är fel på vår smak, men jag tyckte faktiskt bara att det fanns 1 att välja på.


Håller ju även på att ta in en offert på badrum. Jösses mössa vad dyrt det är. Okej, materialet kostar det förstår jag med. Men när offerterna kommer in så är det ju inte det som är det dyraste utan hantverkarna. Trots ROT-avdraget är det ju snordyrt. Jag undrar vad hantverkarna tar/timma. Wow vilka löner de måste ha. Ex. när det gäller VVS, så ska de bila en brunn och byta ut några utanpåliggande rör, arbetskostnad 10000:- (exl ROT)!!! Jag får inte ihop det? Ska de åka från Jokkmokk och bo på hotell i en vecka? Hur lång tid har de tänkt att hålla på för 10 papp? Helt sjukt! 


Kollat på ett par filmer i helgen, båda var faktiskt bra.
Safehouse - Med Denzel Washington (en av mina favorit skådisar).
Bra story och en av de bättre filmerna jag sett på länge. Det som var mindre bra var att det var X antal slagsmål och pangpang scener som varade lite för länge (det var dessutom rätt gott om dem).
2 svenskar var dessutom med i filmen, Fares Fares och Joel Kinnaman.
"Tobin Frost har undvikit att åka fast i nästan ett decennium. Tidigare var han av de bästa agenterna som CIA haft, nu överför han istället tillgångar och säljer underrättelseinformation till vem som helst med pengar. Så snart Frost tagits in för förhör attackerar legosoldater det skyddade hus som CIA-nykomlingen Matt Weston är satt att bevaka." (Wikipedia)


Nobels testamente  -  Påminner om Beck-filmerna. Annika Bengtzon spelas av Malin Crépin.
"En mystisk kvinna i aftonklänning smyger sig obemärkt in på Nobelfesten i Stockholm. Mitt på dansgolvet skjuter hon den israeliske Nobelpristagaren i medicin, Aaron Wiesel, och Nobelkommitténs ordförande Caroline von Behring. Annika Bengtzon dras ofrivilligt in i dramat – inte som journalist, utan som vittne." (www.sf.se)



Så var det ju det här med golfen också...
Jag kan inte spela :-( Jag har fortfarande problem med handen sedan min förra golfrunda. Var inne och röntgade den i förra veckan eftersom läkaren misstänkte att det kunde vara en fraktur på båtbenet. Gissa om jag blev glad när röntgensköterskan kom ut och sa att de inte såg något, jag slapp gipset!!! Men... båtbenet är tydligen lite lurigt, så att det kan ta en månad innan man ser något på röntgen. Puh!
Jag går nu med stöd för tummen, och får ta det väldigt lugnt. Testade att hålla i en golfklubba inne i en butik och gjorde en liten baksving... ont så in i ¤#%#¤%&¤.
Mika kommenterade att jag blivit så biten av golf, vilket han har helt rätt i.
Jag har nämligen en nackskada, som hindrar mig i en hel del vardagliga saker. Jag har lärt mig att leva med den eftersom jag haft den i 15 år, vissa grejer får man bara avstå eftersom det inte funkar.
Golf är den första aktivitet jag kunnat hålla på med utan att det påverkar min nacke negativt. Jag har alltså hittat en hobby/sport som jag kan hålla på med, det är en så jäkla häftig känsla.
Kan berätta mer om den där eländiga nacken och krig med FK (som jag vann) vid ett annat tillfälle, känner inte riktigt för att dra upp det idag.
Summa summarum är i alla fall att jag kan inte spela och jag är jävligt deppig för detta!
Så var det med det!

Tjelleveppen!
(Yes, inlägget är som vanligt inte korrekturläst, utan skrivet här och nu och det blir som det blir)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar