Sidor

lördag 12 maj 2012

Lördag 20120512






Uppdaterade bloggen för sällan sades det... innebär ju att några läser den och finner intresse i den i alla fall. Det är ju roligt.
Alltid svårt att veta om vad inläggen ska handla om. Det blir spontant, det som kommer fram när jag sätter mig vid tangenterna. Borde kanske korrekturläsa innan jag publicerar, men inte ens det gör jag. Det blir vad det blir.
Tänkte på en sak förmiddags när jag satt och lagade en massa kläder. Åh så tråkigt att laga trasiga byxben, men nu är det i alla fall gjort. Satt och kollade på något meningsläst program under tiden, som jag knappt minns var det var. Reklampaus. Men måste volymen gå upp till det dubbla? Är det för att de som passar på att gå på toa och sätta på kaffet ska höra? Alla de som sitter kvar då? Får ju banne mig en lätt släng av tinnitus. Antingen får man gå därifrån, eller också sänker man ljudet så att man inte hör i alla fall. Åh så fel... Är någon som vet numret till klagomuren för I-landsproblem?


Dagens middag blev hemmagjord kebab. Inte så tokigt faktiskt och det brukar bli tomt på faten. Jag tar och strimlar ner fläskytterfilé, marinerar den i lite grillolja + vanlig olja (lite grann, så att det precis geggar in köttet) och kebabkrydda. Sedan steker jag det rätt så hårt. Det blir en del vätska från marinaden, så den brukar jag hälla av till ett annat kärl tills köttet fått färg. Sedan slår jag på vätskan lite pö om pö så att det går in i köttet. Hemmagjord kebabsås av lätt creme-fraiche, lite majonäs krydda av med chilie, cayenne och vitlökspulver. I pitabrödet lägger vi även i lite gurka, tomat, ost, sugersnaps m.m. Liknande det vi har när vi äter tacos. Ibland blir det inget bröd utan har couscous till istället.

http://www.lavida.nu/
Trodde inte att jag skulle behöva äta mer denna helg efter gårdagens måltid. Igår var vi på La Vida och firade Mias födelsedag. Tapas var det på menyn för de flesta av oss. Så himla gott med småplock. På afterworken kostar en tapasbricka 89:- Kyckling, revben, bröd, tzatziki, musslor, vitlökschampinjoner, majs, ölkorv, serranoskinka, brieost, salami, oliver, melon och druvor . Som om det inte skulle räcka så beställde vi in lite extra också... Vitlöksräkor, baconinlindade dadlar, Guacamole m.m. Ett tips när ni går dit är att ha byxor med stretch och en vid tröja :-)
Glömde säga att de även har fantastisk gott vin. Finns fler än ett sort vin man kan välja att köpa ett glas av. Jag rekommenderar nog det makedonska vinet, minns dessvärre inte vad det heter.
Tapasbricka för 3 personer



Jag, Mia och Viktor
Lenita, Josefin och Åsa

Linda, Jeanette och Rickard


Tatueringen... mmm... 42 år och tar ett djupt andetag innan jag berättar för pappa. Han säger ingenting först. Inget bra tecken. Sen säger han att "jag och mamma tycker precis likadant i den frågan". Jahapp! Jaaa säger pappa jag är väldigt konservativ i den frågan. Jag svarar bara 40-talist!
Men sen när jag berättade om motivet och bla bla bla, så var det lugnt. Han är bra go lilla pappan.
Ha sa att om han skulle ha varit ett djur så skulle det ha varit en svala. Så det blev ju rätt bra ändå. Kommer alltid att lyssna på mina föräldrar, även om jag inte alltid gör som de säger :-)
Blommar i rabatterna. Dessa tulpaner heter Night and Day. 


2 kommentarer:

  1. Älskar dina svalor och din inställning till saker och ting!

    SvaraRadera
  2. Åh vad kul att höra, tack så väldigt mycket <3

    SvaraRadera