Sidor

onsdag 27 juni 2012

Midsommar 20120627


Precis inkommen efter att ha gett trädgårdens alla knott och mygg ett riktig skrovmål. Fy vad det kliar, känns som att det kryper på hela mig. Blä!
Gothia Towers Göteborg
Det har varit midsommar, eller är det någon som har missat det? Jag och Mika har länge pratat om att det vore skönt att komma iväg en helg, och den helg som passade oss bäst var just midsommar. Så att i helgen har vi bott på hotell Gothia i Göteborg.
Så skönt att packa väskan ta Mika i handen och hoppa på tåget. Vi var framme vid lunch i fredags. Vad vi inte hade räknat med var att alla affärer skulle vara stängda hela helgen. De stängde kl 14.00 på midsommarafton och öppnade igen 12.00 på söndagen. Det var väl kanske inte tänkt att gå och shoppa i dagarna tre, men staden blir rätt död när inte en butik är öppen. Dessutom så regnade det i stort sett hela helgen. Jaja, det gjorde väl kanske inte så mycket. Det gick inte någon större nöd på oss, vi hade det mysigt ändå.
Midsommarlunchen Fish and chips på Dubliners
På fredagen tog vi en sväng till Liseberg, 5 minuter efter att vi kommit in så började det att regna. Vi hoppade in på Tyrolen. Mika tog en öl och jag ett glas vin. Ögnade igenom menyn för att se om det fanns något enkelt, men det gjorde det inte. Såg att de hade en platta med en massa korv, oliver och annat jox. Jag beställde in en skål med oliver. Men nääää det gick inte! Va? Ni har ju oliver på menyn... Nä men då fick man beställa in hela plattan. Ehhh... men jag vill bara ha oliverna. Hepp det gick inte. "Vi jobbar inte så". Jösses mössa säger jag bara. Hur svårt kan det vara? Service?
Älskar att spela airhockey, tycker att det är så förbannat kul.
Den här gången vann jag, tjoho. Är inte så tävlingsinriktad.
Men en match i detta mot Mika då lägger jag faktiskt in en extra växel :-)
Lördag... vad gör man då när allt är stängt? Det blev ett besök på Universeum, mycket trevligt ställe. Kan varmt rekommendera ett besök där. Ska åka dit igen, men då ska vi ta med oss barnen.  Tog oss 3 timmar att gå igenom och då gjorde vi inga aktiviteter så att en heldag när barnen är med får man nog allt räkna med.
I ett hajgap, hoppas att jag inte hamnar där på riktigt...

Stoooooooooora akvarium med tjusiga firrar och läskiga hajar.
Främst i bild ser ni ett mycket fint exemplar av en homosapiens.

Dinosaurieutställning. De lät och rörde sig, och  JAAAAA
jag erkänner att jag blev lite skraj. Men jag var ju för tusan inte beredd!

En Apa! Som var betydligt gulligare när den höll sig
en bit ifrån. Kom alldeles för nära och då kändes den inte alls
lika gullig längre. Den fräste!
När vi kom tillbaka till vårt 4 stjärniga hotell som nu håller på att byggas ut ytterligare med ett torn samt bygga på X antal våningar på östra tornet så att det kommer bli ett av Europas 5 största hotell, så ville jag ha en kopp kaffe. Är det för mycket begärt att man skulle vilja kunna ta en kopp kaffe på detta överskattade komplex till hotell? Tydligen!
Okej, det är en ombyggnad på gång. Men fy vilken trist entré bara stor, mysfaktor noll. Det finns en bar, men såg inte en person i baren. Det låg några röklökar i kyldisken där det istället skulle ha stått en massa goda bakverk. I alla fall, så har det en servicedisk så att jag gick fram till den och frågade hur jag fick tag i en kopp kaffe. Hon hänvisade till en cofféshop ett par gator bort eller till Pressbyrån på andra sidan gatan. Va????? Menar ni att det inte går att få en kopp kaffe på ert 4-stjärniga hotell en lördag kl 15.00 i Sverige som är kaffedrickarnas land? Då visste hon ju inte riktigt vad hon skulle svara. Men ärligt talat sa jag? Ni har ju en massa kaffemaskiner en trappa upp, går det inte att lösa. Nej det gick det inte för att det var bara till konferenserna som hålls på veckorna. Sedan hänvisade hon till Heaven 23, men hon var inte säker på att de hade "Take Away" kaffe.... Men är det kass, uselt eller katastorf? Är det för mycket begärt att få en kopp kaffe på ett svenskt 4-stjärnigt hotell en lördag kl 15.00? Svar: Tydligen!
Fick jag mitt kaffe? Jo det fick jag, dörr i dörr med hotellet låg det en restaurang (som fixade med roomservice och frukost till Gothia) där bjöd de mig på en kopp kaffe. Det var inte gott, men de var trevliga och de serverade mig mitt kaffe i en mugg som jag kunde ta med mig. Tack snälla!
Nu när jag ändå klankar på Gothia så kan jag även passa på att dra upp att det var heltäckningsmatta i rummet, vilket jag tycker är lite B år 2012. Ena sängbordet var en gammal avdankad stereobänk från '79. En sån där med hjul och ställ i för skivorna. Det andra sängbordet var en silvrig låda som stod direkt på golvet. Typ jäkligt osnyggt! Badrummet var tjusigt, sängarna var stora och sköna. Utsikten var mot Liseberg, så det var bra. Frukosten var brutal, det fanns banne mig allt och lite till så att den får 4 stjärnor av mig!
Sängbordet...

En räkmacka på Heaven 23. 245:- kostade den här skapelsen.
Har bara en sak att säga om det... OCKER!
Den var god men inte 245:- god.....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar