Sidor

lördag 14 april 2012

Mat 20120414


Vad ska man hitta på att skriva om idag? Det är ju väldigt dåligt med kommentarer, så att det är lite svårt att veta om det man skriver är blaj eller intressant. Så snälla skriv lite kommentarer.
Från början hade jag tänkt att det mesta skulle handla om scrapbooking, men så blev det inte utan jag skriver om det som känns okej just för denna dag. Skönt när man får välja och göra saker och ting precis som man vill :-)

Veckan har rullat på i 180 som vanligt. Fattar inte riktigt vart tiden tar vägen. Nu är det återigen lördag morgon. Bästa dagen på hela veckan, känslan av att dricka en kopp kaffe och läsa tidningen i lugn och ro, ingen tid att passa. I like!
En frukostbild från altanen i somras, snart är det dags igen för utomhusfrukost.
Har ni inte läst Kristina Appelqvists böcker, så kan jag egentligen bara grattulera. För ni har något väldigt bra att se fram emot. Kriminaldeckare i Skövde-miljö. Böckerna blir bara bättre och bättre. 
Knäckemacka med kaviar och gräslökt, mosat ägg med lite smör och salt.
I tisdags började att använda stegräknare, jag är ju (tyvärr) ingen sann motionär. Jag går iof på vattengympa en gång i veckan, med det är väl den enda regelbundna motion jag gör. Jag tävlar inte i antal steg, men var bara lite nyfiken på om jag rör mig något eller är en 100% soffpotatis?
 onsdag: 6362 steg, torsdag 13030 steg, fredag 10828 steg så att så illa pinkat är det väl inte. Man bör gå 10000 steg/dag, mer om man skall bränna lite extra kalorier. Så vardagsmotionen räcker faktiskt för att snitta 10000/dag, och det känns ju förbaskat dag. Snacka om möjligheter till att kunna förbättra resultatet.

Mat... jag skrattade gott igår när vi skulle äta. Potatismos med... killarna fick välja på köttbullar, falukorv eller crispis (stora fiskpinnar). Niko ville ha köttbullar och Kimi ville ha köttbullar och crispis.
Grejen är den att Kimi brukar äta var för sig. Alltså först äter han upp allt kött och sedan potatisen, inte lite av varje på gaffeln. Men igår, då laddade han gaffeln med potatismos, köttbulle och fisk. Ehhhh... det tyckte väl inte jag var den smakigaste blandningen precis. Men han mumsade och åt. Niko ville ha 10 köttbullar, svisch så var det slut på hans tallrik och han ville ha ytterligare 10 st. Han åt alltså 20 köttbullar! Hade iof gjort små köttbullar, men ändå...
Jag har själv jobbat i skolbespisningen (för en sisådär 100 år sedan), och jag vet att det inte är det lättaste i världen att få storkok att smaka hemlagat. Men, det är ju inget bra att barnen är vrålhungriga 3 timmar efter skollunchen. Då bör väl ändå saker och ting funderas över. Jag miss när vi hade gröt/yoghurt och andra lätta rätter på fredagar, vilket ramaskri det blev för att barnen inte fick någon ordentlig lunch. Det ligger ju mycket i det. Men jag kan säga att det var de mättaste barnmagar som lämnade skolmatsalen på fredagarna. Kanske skulle ha med lite sådan mat som alternativ. Det är många barn som har svårt med skolmaten och detta kanske skulle kunna hjälpa dem att orka lite mer tills man kommer hem och kan äta hemlagad middag.
Gjorde gulaschsoppa i veckan, en snygg bild på det är väl inte det lättaste...

Men här är i alla fall ett recept på en enkel och mycket god soppa.
Det står att receptet är till 4 personer, men jag tycker nog att det är 6 rejäla portioner.
Gulasch-soppa/gryta
500 g Högrev (funkar även med bog) som skärs i små bitar
1-2 gula lökar (hackad)
2-3 vitlöksklyftor (finhackat)
3 msk paprikapulver
½ dl tomatpuré
500 g krossade tomater
1 liter vatten
3 kapslar Fons du cheef, beef buljong
½-1 tsk sambal olek
½ paprika (tärnad)
6 potatisar (fast sort) tärnad
Salt & Svartpeppar

Bryn köttet, och häll sedan ner löken och parikan så att det får fräsas med,  häll på vattnet så att du får fram den goda stekskyn häll ner alla övriga ingredienser utom potatisen.
Låt soppan koka 2 timmar så att köttet blir riktigt mört. Häll i den tärnade potatisen 15-20 min innan soppan är klar (den kokas i soppan). Soppan bli väldigt mustig, tycker det mer är som en gryta. Vill du ha den tunnare är det bara att spä med mera vatten.
Servera med ett gott bröd och en klick crème fraiche.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar