Sidor

söndag 25 mars 2012

Semester


När det är så fint väder ute är det ju lätt att längta till semestern. Finns inget bättre än svenska sommaren när det är fint väder. Dessvärre brukar det ju vara mest regn och blåst. Pessimist?! Nä bara erfaren. För ett par år sedan var det 11 grader på min första semesterdag i juli. Det är inte snällt. Förra året spöregnade det när jag gick hem för att fira semestern. Men när det väl är fint väder, så är njutningen total.
För att få lite extra sol så händer det att jag "fuskar" med en resa söderut. Har varit på Kreta de senaste två åren. I år blir det en resa till Turkiet/Side.
Men visst är det svårt att välja ställe?! Det står sandstrand, men vad är det för botten? Kan inte någon skriva ut det? 

  • Kreta Kato Stalos
    Underbart ställe om man är ute efter lugn och ro. Vi bodde på hotell LIA. Ett litet mysigt hotell som låg precis på stranden. Ingen pool, men vi fick nyttja poolen som tillhör hotell Koukouras som låg på andra sidan gatan.
    Stranden - Sandstrand med sandbotten och härliga vågor. Grunt i början lagom för att vänja sig vid det svala vattnet, och när man gjort det var det tillräckligt djupt för att doppa sig. PERFEKT!!!Det var dessutom inte smockat med solstolar på stranden. 3 rader om jag inte minns helt fel och det fanns dessutom plats om man inte ville hyra stolar utan ligga direkt på stranden. Det finns ingen direkt shopping, men gott om Supermarkets och restauranger.
    Det tar ca 30 min att åka lokalbussen till Chania och till Platanias (KS ligger mellan dessa städer). Maten är mycket godare och dessutom billigare i Kato Stalos. Vi hade en favorit på hotell Rose, kostade 10 Euro. Tzatziki med bröd, gyrostallrik + efterrätt. Det var så mycket mat så att vi delade på en portion och blev proppmätta, ändå var inte rent på tallrikarna när vi ätit klart.

Foto av Lia Apartments, Crete
http://sv.hotels.com/ho352499/lia-apartments-crete-grekland/ 
Jag och Mika var i Stalos 2010 och var helnöjda med den resan. Så att förra året bestämde vi oss för en ny resa till Kreta och då följde även killarna med. Förväntningarna på första flygresan var höga!


Resan gick som sagt till Kreta och denna gång bodde vi på hotell Erato som ligger i utkanten av Platanias mot Gerani.
  • Kreta Platanias
    Bra läge, nära till allt. Platanias har ett bra utbud av restauranger och shopping. Även här är det sandstrand, men botten är grusig och stenig, dessutom var det brådjupt. Barnen kunde inte bada i havet en enda gång. Jag var den enda i familjen som badade i havet. Första dagen var det grön flagg men det var ändå otroligt strömt och det var svårt att kliva ner, då det var som en kant för att komma i. Sedan var det grusigt och stenigt. Aj, aj!
    Tyvärr så blåste det otroligt mycket den veckan vi var där (mitten av augusti) så att det var röd flagg i stort sett varje dag.  Det var till att bada i poolen. Killarna hade inga problem med det. Kimi tog dessutom sina första simtag :-) 

Grön flagg!!!

Men sista dagen så var det äntligen grön flagg! Tjohooo!!! Åker ju inte till Grekland för att bada i poolen, utan det är ju havet som man vill bada i. Nu, äntligen skulle jag få hoppa i böljan den blå. Strunt samma om jag skulle skära sönder fötterna på alla stenar, jag ska i!
Vilken upplevelse det blev då... Det var svårt att ta sig i för det var ändå mycket vågor och som sagt så var det liksom en ordentlig kant där man skulle kliva i. Några meter ut i vattnet så går det liksom upp som en platå och där var det sand på en yta av 1x1 meter som jag stod på. Då kommer det en jättevåg, som drar med mig. När jag väl kommit upp igen och pustat lite. Så pekar en man på stranden och tjoar, då kommer det en JÄTTEvåg. Jag dras med... det kändes som en evighet innan jag kom upp igen. Kändes hur jag drogs mot den steniga botten, det bara virvlade, hade inte en aning om vart jag var. Till slut kunde jag iaf ta mig upp. Panik! För mig kändes det som att det varade i 10 minuter, verkligheten visar ca 1 minut, Mika filmade nämligen hela händelsen...
Ser ni mig under vågen?
Lite grus från havbotten
 Jag hade grus överallt. Överarmen var uppskrapad. De ärren är en påminnelse...
Tanken var att barnen äntligen skulle få bada i havet, men jag var mycket osäker trots den gröna flaggan. Så jag bestämde att jag gick ner och testade innan barnen fick komma i. Vilken jäkla tur, tänk om... Fy!!!

Annars var det en helt fantastisk resa. Vår favoritrestaurang blev Oscar, killarna tyckte nämligen att den ena servitören var slående lik "Spiderman" :)
Kimi, Spiderman och Niko

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar